IJsland. 1998

Kaart IJsland

Als we de fietsen weer aan de grond hebben en opgezadeld en de tassen erop hebben gaan we op weg van Keflavik naar Grindavik na dertig kilometer in 2 1/2 uur dat is niet erg snel ,maar er staat een beste storm tegen en de fietsen zijn toch aardig opgeladen met wat je zoal nodig hebt op een fietsvakantie.Tent slaapzakken gasbrander servies etc.etc .Dus dat is duwen op de pedalen ,als het ook nog begint te regenen verbaasd ons dat eigenlijk niet. 6 kilometer voor Grindavik zien we de Blue Lagoon. Hier willen we de volgende dag gaan zwemmen .Maar eerst tent opzetten .Met windkracht 6 valt dat niet mee zeer niet als het daarbij ook regent.We hebben door een landschap van lava gefietst en dat doet vreemd aan.Ik heb in mijn aquarium lavasteen liggen maar die is roodkleurig ,hier is alles somber van kleur grijs en zwart.Heeft met de afkoeling te maken heb ik me laten vertellen.Die verdere dag is het een heksenketel het waait en regent verschrikkelijk dat we denken dat de tent er vandoor gaat.Maar dat valt gelukkig mee.Als we de volgende ochtend wakker worden is het stralend weer en gaan we op weg naar de Blue Lagoon.

Dat meer ligt bij een kracht centrale en door het water op te pompen is het lekker warm ,het zit vol met vitamientjes en mineraaltjes en moet reuze gezond zijn.echt wat anders dan ons plaatselijk zwembad. We brengen er een paar uur door en voelen ons als herboren.

Kathedraal

Terug op de camping is het een festival van geurtjes ,want iedereen is aan het koken opvallend dat er veel Duitsers en Fransen zijn Italianen en Nederlanders komen we bijna niet tegen.Na een rustige nacht willen we door rijden maar het uit Reykjavik komen valt tegen ,eenmaal op de goede weg gaat het steeds makkelijker (of lijkt het maar zo?) Onderweg moeten we flink in de beugel want er zitten wat pittige hellingen in .Vlak voor Hveragerdi doemt er een op met een stuk van 12% en dat betekent lopen. Maar het uitzicht vergoed veel. Als we in het zonnetje Selfos bereiken bedenken we dat we net zo goed kunnen door rijden naar Hella.We fietsen nu door een vrij vlakke omgeving waar koeien en schapen de boerenbedrijven bevolken.Hella blijkt een heel klein plaatje ,maar de camping heeft de allure van een bungalow park.Toch is het rustig wat mensen aangaat want het seizoen loopt hier op zijn einde. s’ Avonds praten we met Nederlanders die in Landmannalaugar een 4 daagse voettocht hebben gemaakt ,Zij vertelde ons dat ze erg slecht weer hadden gehad en dat verschillende weg waren afgezet.

Strokkur
Kampeer plek

Geisers, Regen en Zon

Vanaf de elfde dag gaan we in een wat rustiger tempo weer terug het binnenland in.WE rijden eerst richting Hella en komen door Hvolsvollur waar de vikingen nogal hebben huisgehouden ,als je de reclames van de hotels mag geloven t.Wij komen op een wat hoger gelegen gedeelte en de wegen worden heuvelachtiger.Omdat het de dag erna behoorlijk regent, besluiten wij in Fludir een rustdag in te lassen .Dan gaan wij op weg naar Geysir. De zon schijnt weer en op de heuvels in het landschap zien wij veel schapen en fel gekleurde boerderijen

Al van ver zien wij de geisers en spuiten tot wel 20 meter hoog.Eerst fietsen wij naar Brattholt waar volgens de campinggids een camping is. Die is er wel ,maar het is er zo een bende dat we doorfietsen naar Gulfoss. Dit is de gouden waterval ,want als de zon schijnt geeft hij een gouden glans.Het water doder met een gigantische klap naar beneden in twee cascades van zon 120 meter breed en een verval van 32 meter. Het is echt enorm om dit te zien.We gaan terug naar Geysir en de camping.We lopen s’avonds lang de geisers die stinken naar zwavel en ook heel heet zijn: ongeveer 90 graden Celsius. Als we terug komen bij de tent is het gaan plenzen .Tot onze verbazing is het binnen in de tent nat .Om vijf uur in de ochtend hebben we de slaapzakken en matjes nat .Na nog iets geslapen te hebben is alles wat niet ingepakt was kletsnat.

Het water blijft met bakken uit de hemel vallen .Dat zal enkele dagen duren ,maar daar wachten wij niet op.Wi besluiten de bus te nemen naar Selfoss, alwaar een camping is met kook gelegenheid.Dan is er ook vaak een keuken en dus kun je de spullen drogen.We betalen de chauffeur 2400 kronen en even later zitten we als verzopen katten in de bus

fiets vervoer

De Westmaneilanden of Vestmannaeyjar

Vanuit Porlakshaven nemen wij de veerboot naar deze bijzondere eilanden.Het is drie uur varen op ongeveer 70 kilometerDe boot is niet zo gek groot en de zee wel dus al gouw deinen we op de grote golven heen en weer Gelukkig hebben we daar geen last van al zien we enkel mede pagadders angstvallig zicht bij de reling staan.We genieten van de vogels en het tochtje DE jan van Gent is toch wel een prachtige vogel ook zien we in de verte walvissen spuiten ,maar dat is te ver voor een fatsoenlijke foto .Als we de eilanden naderen volgt er een spectaculaire binnenkomst ,het schip moet een Haakse draai maken om de haven te bereiken.We bereiken vrij snel de camping en staan in een soort van berg dal .het waait stevig en ondanks de wind vallen we toch vrij snel in slaap.De volgende dag is het mooi zonnig weer en gaan we op weg naar de lava velden waar vroeger voor de grote uitbarsting de school het clubhuis en enkele woningen stonden.Nu staan er herdenking tekens met sekst in het engels als.Hier onder ligt op dertig meter diepte stond ons clubhuis of hier stond onze woning nu veertig meter dieper.Het dorp heeft nu aan de andere zijd een heel nieuwe wijk.‘ S middags fietsen we het eiland in het rond Wendat is klimmen het is nergens vlak.We fietsen naar het zuidelijkste puntje en komen we aan een baai waar een zeehond ligt te zonnen .Een jongeman nadert ons en heeft wat in zijn beide handen.Het blijkt een muffin te zijn Hij heeft het verzorgd en laat hem nu vrij .en gooit hem in het water het diertje spartelt enig duidelijk in zijn klement en gaat er vervolgens vandoor. We fietsen weer verder en passeren een golf baan die vlak langs de kust is gemaakt en over verschillende vlakte sis gemaakt dus van eilandje naar eilandje dat is een vreemd gezicht tussen de lava rotsen door .Aan de andere zijde van het eiland zijn nog twee vulkanen die bij tijd en wijlen hun vuur spuwen.Als we edgefell beklimmen en menen we te voelen dat de grond nog warm ,wat even later door en inwoner bevestigd word.Het is 27 jaar geleden dat de uitbarsting was ,maar hij bromt nog steeds, het geeft toch een onbehagelijk gevoel.De volgende dag om acht uur in de morgen staan we weer in de haven om de terug reis te aanvaarden naar het grote eilandje zien van drie hoog hoe alles weer Engelanden word en even later vertrekken we Vanaf het achterdek zien we dolfijnen op spingen in de hekgolf en Ilona is in opperste staat van geluk ,Ik moet zeggen dat is ook een prachtig gezicht een stuk of zes tellen we er.

Kerkje

De laatste loodjes
De zwaarste etappe uit onze vakantie 51 kilometer over onverharde wegen met bulten ,gaten, kieren ,spleten ,bergen, dalen, en wat er nog allemaal meer voor narigheid bestaat.
Bij Husavik waar bronwaterbak ligt en dat dus erg toeristisch is ,ligt even een stukje asfalt.Vlak voor Staat een kerk je uit 1854 .Hier woonde vroeger veel mensen ,maar het boeren werd onmogelijk en dus trok bijna iedereen naar beter gebied.Het kerkje staat er nog en dat kun je bezichtigen. Op het altaar lag een berg geld, meest buitenlandse valuta >na deze welkome onderbreking en een boterham gaan we verder .Het blijft een indrukwekkend landschap.Grote brokken lava van 5 cm tot 50 meter die overal liggen zover je kijken kunt Bergen lava onderstel
ruig ,geen boom geen struik alleen wat korstmos in de meest denkbare kleuren en heel af en toe een klein grasveldje.En ook hier wonen mensen in fel gekleurde huizen met blauwe daken.

Grindavik

Ook wij komen weer op het punt om dit fascinerende land te Verlaten en rijden s ‘ morgens vroeg naar Kevlavik. Het wachten duurt altijd lang en als we eenmaal in de lucht zitten spreekt de captain tot ons en zegt we krijgen wat stevige turbolentie en dus riemen vast en even later zitten we in een rollercoaster.Geen koffie of zoiets alleen gebonk en geschud. Aangekomen op Schiphol begrijp ik waarom popie Jopie de grond kust We geven onze zoon en dochter (die ons ophalen)een stevige knuffel en zijn met de regen en het slechte weer in Holland.

Ons Transport

Zaterdag 15 augustus vertrekken wij vanuit Hoogeveen richting Ermelo.Het is stralend weer ,maar toch een wat saaie rit.Dat komt omdat we dit al vaker hebben gefietst.De volgende dag rijden wij langs de Zuiderzee route naar rijessenhout ongeveer 20 kilometer onder Schiphol. Op de S.v.r. camping is het vliegtuig gebulder niet van de lucht , het begint dan ook al aardig te kriebelen.

De volgende dag op de luchthaven sta ik niet te dringen om in het vliegtuig te stappenNa de fietsen vliegtuig klaar gemaakt te hebben staan we dan eindelijk op het punt te vertrekken.Als we boven in de wolken zitten ,is mijn vrouw aan het puzzelen en naar buiten te kijken ,ik probeer me zo stil mogelijk te houden.Ik begrijp waarom popi Jopie altijd de grond kust als hij weer is geland.

Blue Lagoon

Op onze zesde reisdag gaat de tocht naar Reykjavik de hoofdstad van dit wonderlijke land
De weg daar naar toe is goed te fietsen .Het is niet zoals thuis dat iedereen maar zo hard als het kan langs je heen raast met zijn auto, Nee, men neemt veel ruimte om te passeren .Hoewel we niet de enige fietsers zijn fietsen we wel meestal alleen door het vreemde landschap.de weg gaat op en neer en met de zware fietsen valt dat niet altijd mee.Als we s, middags in de stad arriveren vinden we al snel de camping.Dan gaan we de stad in op weg naar de moderne kathedraal die we graag willen we bezichtigen. Die is niet moeilijk te vinden want hij steek boven alles uit en staat ook nog op een heuvel.De winkelstraat waardoor we lopen is uniek in de wereld want hij is in de winter verwarmd en daardoor ligt er dus ook geen sneeuw op straat.De kerk is erg mooi en als we na het bezoek langs de haven lopen zien we het huis waar Reagan en Gorbatjov geprobeerd hebben om de vrede te realiseren ,niet gelukt en het beroemde huis valt ook een beetje tegen.

Rots langs de kust

Opnieuw waait het verschrikkelijk en natuurlijk hebben wij de wind tegen ,dus als wij op onze achtste dag richting Skogar vik Y Myrdal fietsen.Ook twee Duitsers en een Zwitser gaan die kant op en word het steeds stuivertje wisselen ,Dan rijden wij hun voorbij en dan zij ons als we zitten te pauzeren.We zien ook onze eerste grote waterval .Als we in Skogar aankomen is daar tot onze vreugde een waterval vaan 60meter hoog en wel 20 meter breed .Enorm wat een geweld is dat.Wij lopen langs een pad langs de waterval omhoog ,maar na 50 meter heb ik zoiets als dit is hoog zat.en geniet van het opspattende water en de regenboog die daardoor word gecreëerd.Het slapen bij de waterval gaat wonderwel . We genieten dan ook van de welverdiende rust. De wind is nog steeds aanwezig ,alleen niet zo sterk als de dag ervoor ,we gaan vol goede moed op weg. Het word een fiets-wandel-duw-trekdag ,want er zitten een paar beste pukkels van tien en twaalf procent in de route.De weg is net opnieuw “verhard” . Dat gaat hier met keitjes van 5of zes centimeter doorsnee en dat is teveel van het goede .Wij doen er bijna een half uur over om een kilometer te overbruggen echt een hel. Ilona had gelezen dat er even voor eiken zeer mooi punt is en dus fietsen we een stukje om.Het loont inderdaad de moeite .Aan het strand met zwart zand ligt de Dyrholaey ,een grote veertig meter hoge boog in zee waar een zeilschip onderdoor kan .Het is vreemd als je aan de kust zit in zwart zand en je ziet daar kinderen in spelen.Maar zwart zand of niet het geeft niet af netzomen als geel zand bij ons.Ook staan hier in zee grote rotspoken die als het ware beelden zijn door de vulkanen gecreëerd Schitterend .Ze hadden ons verteld dat er in Vik ook Puffins zouden zijn.Dat is het troeltel naampje voor de papegaaiduikers.Wij gaan op zoek Op de rotsen is het een gedrang van vogels maar geen Puffins. Het enige wat we vinden is een dode muffin.Nu de jongen zijn
uitgevlogen ,blijven de Puffins op zee word ons later verteld.
Daags daarna fietsen we over weg no1 terug naar Seljavellir. Op een camping ,die omgeven word door rotsen en bergen en temidden van deze natuur zitten s, avonds in het zwembad en de Hotspot ,een soort bubbelbad maar dan door natuurlijk energie verwarmd tot 40 graden lekker joh je voelt de vermoeidheid van de dag wegvloeien .

Geiser

De fietsen kunnen voor op de bus op een soort van fietsen drager Bijna twee uur later zitten we op de camping.Ondertussen gaat het noodweer in alle hevigheid door en kan het droogfestijn beginnen .De nacht brengen we door in de keuken en het aangrenzende dag verblijf.Als het weer wat beter word (het is onze 17 de dag).word alles weer droog ingepakt en kunnen we weer op padWE gaan naar Stokkseyri. Daar staat een heel oud vissers huisje uit 1770 net als bij ons in Drenthe een soort van plaggenhut met een deur en een dak dat is opgetrokken van graag maar dan de gehele dak constructie Je moet bukken om er in te komen en het is pikkedonker, alleen het licht wat door de deur komt maakt dat je een beetje kunt zien wat er aan de binnenkant zit, dat is niet veel.Buitengekomen ontmoeten we een man die verteld dat hij hier in het dorp gewoond heeft ,maar is verhuisd omdat de haven dicht slipte en dat hij gevaren heeft met ene Philipp van Veen,of wij die ook kennen,Ik vertel de man dat er bij ons 15 miljoen mensen wonen en dat ik de man niet ken.Wat ongelovig kijkt hij ons aan en wenst ons goedendag ,kijkt nog eens achterom en verdwijnt.
In Eyarbakki zien we een leuk donkerbruin houten kerkje met daar tegenover een woning van een wat welgestelde familie uit vroeger jaren.Het huis doet nu dienst als museum ,maar is vandaag gesloten.Het is 1 september en het seizoen is voorbij.Dus alles wat met toerisme te maken heeft is na 1september gesloten.

Als we van boord gaan willen we naar Hveragerdi waar de kassen staan en waar je volgens de Folders tussen de banen bomen kunt lunchen.Maar de camping is erg smerig en de kassa zijn ons veel te druk.we Fietsen door naar Laugarvatn .Daar staan we op een camping die we voor ons zelf hebben met uitzicht over een groot meer met op de achtergrond bergen .Als je weet hoe mooi dat is als je wakker word, nog nooit zo iets gezien.

Schoon en vliegvrij

De dagen daarna fietsen wij naar het nationale park waar Pingvellir in ligt.We rijden langs een grote kloof waar je daar door kunt lopen en die twintig meter breed en zo’n 10 tot 15 meter diep is.Deze kloof en een iets kleinere vormen een breuk die door heel IJsland loopt .Pingvellir is de plek waar de decoratie van IJsland zijn oorsprong heeft, de oudste in de hele wereldHier word nog steeds alle belangrijke wetten aan het volk aangekondigd.De laatste keer was bij de onafhankelijks verklaring in 1942.Mooi om hier bij een mooie waterval te staan ene zien dat de grondleggers van IJsland hier allemaal begraven liggen.

Kloof Pingvillier

Omdat sommige weg zijn afgesloten richting het noorden, nemen we de foute terug naar Selfoss Wij komen langs het pingvallervatn meer ,het grootste meer van IJsland en het valt ons op dat het zo helder is dat je de vissen ziet zwemmen.In Prastaskoger is het een drukte aan belang.Het is hier prachtig en de rokende vulkaan Hella is van hieruit te zien.We willen de zuidwest foute nemen en gaan richting Selvogi.tbear een wereld stad Er wonen dan ook ,volgens de folder 17 mensen .Het waait liever gezegd stormt ,maar gelukkig de goede kant op.Wind in de rug en dus gaat het de eerste kilometers vlot We slaan een keer rechtsaf en al wat je ziet is lava zover het oog reikt Omdat het op nieuw slecht weer word , kiezen we voor een slaapzak overnachting en dat blijkt een goede keus.We logeren in een klein huisje en dat gaat goed maar het is wel krap allemaal.Op deze plak staat ook de rijkste kerk van IJsland de strandarkirkja Het precieze verhaal ontgaat mij een beetje, maar het komt er op neer dat veel zeelui aan dit kerkje geld doneren.Als we de kerk bezoeken ontmoeten wij een vrouw die de kerk onderhoud.We worden uitgenodigd op de koffie ,ontmoeten een oma van 83 jaar die heel goed engels en Duits preekt ,ze verteld dat zij dit huisje mogen gebruiken onder voorwaarde dat ze de kerk onderhouden schoon en vliegvrij s’ morgens om 8uur open doen en om 19.00uur weer afsluiten.We drinken koffie en praten over het leven op IJsland en over van alles en nog wat. Als we weer in Hoogeveen zijn ,is het eerste wat we doen deze mensen een kaart sturen voor de hartelijke ontvangst.

Zwarte stranden

Vlak voor Grindavik komen we over een pukkel waar we weer moeten lopen.Niet zo vreemd want boven op de pukkel staat pas op attentie 16% .Op de zen en twinset dag luieren wij en zwemmen wij weer in het super gezonde bad van de Blue Lagoon .Tenslotte willen wij nog de lus van in het uiterste zuid westen van IJsland het schiereiland reykjanes doorkruisen.Het staat bekend onder de vogelaars als zeer vogelrijk ,alleen zijn die nu vertrokken.De wind wakkert in de loop van de dag stevig aan en wij fietsen 44 kilometer in 4 uur volgens ons tellertje .We zetten de tent die avond op achter een soort van dam zodat we toch enigszins uit de wind staan.Het is windkracht 8 en het is echt koud ‘ snapt -2 volgens de thermometer. Het zal niet lang duren voordat de winter losbarst.De laatste vakantie gangers vertrekken weer en vliegen naar Duitsland Canada en Frankrijk.

IJsland is prachtig .Wij hebben er ongeveer een 1000 kiloneter gefietst en met plezier .Jammer van de tent die we niet vergoed kregen van de winkel terwijl hij toch echt lek was.IJsland is vol contrasten en verassende landschappen ,Kleurrijk ,lief en ruig De bevolking is bijzonder vriendelijk en we komen vast een keer terug.We realiseren ons dat we maar een klein gedeelte hebben gezien ,maar uit de verhalen van mesne die we gesproken hebben is dat de rest ook zeker het terug komen waard is